Oedeemfysiotherapie

Oedeemtherapie is het behandelen van zwelling (oedeem) ten gevolge van overbelasting van het lymfestelsel.

Er zijn verschillende soorten oedeem. We onderscheiden:

• lymfoedeem, oedeem in de huid veroorzaakt door overbelasting van het lymfestelsel
  • lipoedeem, oedeem wat veroorzaakt wordt door vocht tussen de vetcellen.

We kunnen twee belangrijke oorzaken onderscheiden: primair en secundair.

Er is sprake van primair oedeem als de overbelasting van het lymfestelsel veroorzaakt wordt door een aangeboren afwijking (erfelijke bepaling). Secundair oedeem ontstaat door een oorzaak van buitenaf, zoals bv. een operatie, bestraling of ziekte.

Het doel van oedeemtherapie

• verbeteren van functionaliteit van het lichaam;
  • verminderen van pijn;
  • ondersteunen en verbeteren van vochtafvoer;
  • bevorderen van wondgenezing.

Oedeemtherapie kent de volgende onderdelen

• huidverzorging
  • manuele lymfedrainage: handmatig wordt het vocht naar de afvoerende lymfeklieren geleid.
  • compressietherapie: vocht naar de lymfeklieren stuwen door druk uit te oefenen door middel van bandages, kompressen en steunkousen.
  • oefentherapie: na behandeling leert de patiĆ«nt zelfstandig het oedeem onder controle te houden met activeringsoefeningen voor het lymfesysteem en zelfdrainage.
  • ademtherapie: ademhalingsoefeningen die de afvoer van lymfevocht verbeteren.
  • lymfetaping: taping met speciale tape zorgt voor verbetering van onderhuidse circulatie en bevordering van de afvoer van lymfevocht.